۱۴ علت درد ساق پا در سنین مختلف

اگر شما هم جز افرادی هستید که مدام دچار پادرد می‌شوید، احتمالا به دنبال علت درد ساق پا هستید. ساق پا یکی از قسمت‌هایی است که در تمام طول روز و فعالیت‌ها از آن استفاده می‌شود. علت درد در این ناحیه از پا می‌تواند آسیب حین ورزش و فعالیت بدنی یا مشکل در رگ‌های خونی، اعصاب، ماهیچه‌ها، مفاصل، بافت‌های نرم و استخوان باشد. در این مطلب همراه ما باشید تا توضیح دهیم دلیل درد ساق پا چیست؟ آیا درد در قسمت جلوی ساق پا با پشت آن متفاوت است؟ در کودکان و افراد سالمند علت این عارضه چه چیزی می‌تواند باشد؟ آیا این مشکل می‌تواند از عوارض دوره بارداری باشد؟ چرا بعد از پیاده‌روی یا دویدن ساق پا درد می‌گیرد؟

درصورتی‌که درد ساق پای شما بعد از گذشت چند روز بهبود پیدا نکرده است یا درد آن ناگهانی و شدید شروع شده است، حتما برای بررسی علت آن به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

علت درد ساق پا چیست؟

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که بسیاری از افراد در طول زندگی خود با آن مواجه می‌شوند، درد در ناحیه ساق پا است. معمولا آسیب‌های جزئی یا فعالیت بیش از حد باعث بروز این مشکل می‌شود. در این شرایط مراجعه به پزشک نیاز نبوده و با استراحت و درمان‌های خانگی ساده درد از بین می‌رود.

اما گاهی درد شدید و ناگهانی شروع شده یا با گذشت چند روز برطرف نمی‌شود. این حالت ممکن است مربوط به شرایط پزشکی جدی باشد. هر نوع مشکلی در رگ‌های خونی، استخوان، بافت ساق پا، اعصاب، ماهیچه‌ها یا مفاصل می‌تواند دردی مبهم یا درد شدید ایجاد کنند. در ادامه مهم‌ترین دلایل درد ساق پا را عنوان کرده و هر یک را توضیح می‌دهیم.

  • ورزش کردن: فشار بیش از حد به ساق پا در اثر دویدن و یا فعالیت کردن در سراشیبی و زمین ناهموار یا رکاب زدن با دوچرخه یا وسایل ورزشی، شرکت کردن در ورزش‌های با شروع و پایان ناگهانی علت درد ساق پا است.
  • استفاده از کفش نامناسب: کفش نامناسب که پا در آن راحت نباشد و به‌خصوص اگر با آن کار کنید یا ورزش کنید، حتما شما را بادرد ساق پا مواجه خواهد کرد.
  • کسانی که کف پای صاف یا قوس بلند دارد به هنگام فعالیت با درد ساق پا مواجه می‌شوند.
  • اسپاسم عضلات: درد ناگهانی و شدید در ساق پا ممکن است به علت گرفتگی عضلات در اثر کم آبی بدن، کمبود مواد معدنی مثل کلسیم و پتاسیم و استرس  باشد. همچنین در افرادی که قبلا فعالیت نداشته‌اند با فعالیت کردن گلیکوژن در عضلات ساق پا تجمع پیدا می‌کند و موجب گرفتگی و درد ساق پا شود.
  • شکستگی استرسی: در مواردی ترک‌ها و شکستگی‌های خیلی ریز در اثر فعالیت‌های مداوم و یا کارهای سنگین روی ساق پا ایجاد می‌شود که شاید خود فرد هم متوجه آن نشود ولی با استراحت خود به‌خود ترمیم می‌شود. در صورتی که این شکستگی‌ها ترمیم نشود درد ساق پا بروز می‌کند و معمولا هم روز به‌روز شدیدتر می‌شود.
  • التهاب تاندون: عضلات به وسیله‌ی تاندون به استخوان‌ها متصل می‌شوند. این عارضه که به آن تاندونیت گفته می‌شود یک علت درد استخوان ساق پا است.
  • سندرم کمپارتمان مزمن: بروز این سندروم رایج نیست ولی علائم آن بسیار شبیه درد ساق پا است و علت آن افزایش فشار بین عضلات است. هنگامی که عضله‌های پا در اثر فعالیت زیاد یا ورزش کردن تحت فشار قرار بگیرد این حالت ایجاد می‌شود و با توقف فعالیت درد برطرف می‌شود.
  • گرفتگی عضلات

    علت درد ساق پا در بسیاری از مواقع می‌تواند گرفتگی عضلات پا باشد. گاهی خستگی یا کم‌آبی عضلات باعث بروز این عارضه می‌شود. گرفتگی عضلات درد ناگهانی و شدید ایجاد می‌کند. زمانی که ماهیچه دچار اسپاسم می‌شود، می‌توان توده سفتی را زیر پوست احساس کرد. گاهی ممکن است کمی قرمزی و تورم هم در اطراف آن ناحیه مشاهده شود. مصرف برخی داروها نیز باعث بروز چنین مشکلی می‌شود. داروهایی مانند دیورتیک‌ها و استاتین‌ها جز این دسته از داروها هستند.

    به نقل از webmd در رابطه با علت گرفتگی عضلات پا:

    گرفتگی عضلات با افزایش سن بیشتر اتفاق میفتد. همچنین اگر در هوای گرم بیرون هستید و آب کافی ننوشید، احتمالا دچار این عارضه خواهید شد. گرفتگی عضلات معمولا خودبه‌خود از بین می‌رود و نشانه هیچ مشکل خاصی نیست. اما اگر اغلب دچار گرفتگی عضلات می‌شوید، با پزشک خود صحبت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *